Biologia to nauka interdyscyplinarna, a jej ulubionym działem wśród młodzieży jest anatomia człowieka. Być może dlatego, że większość osób zastanawia się nad tym: jak wyglądamy od środka? W jaki sposób bije nasze serce? Jak wygląda płód w 12 tygodniu ciąży? Czy można odróżnić płuca osoby palącej od płuc osoby niepalącej? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań, uczennice i uczniowie klas III i IV naszego liceum mogli zgłębić w fascynującym miejscu, jakim jest Plastinarium w Guben. To tam, oprócz dostępnej stacjonarnie wystawy muzealnej z zakresu anatomii człowieka i zwierząt, wykonywane są preparaty naukowe przeznaczone do kształcenia studentów medycyny na całym świecie.
Poza dostępem do wielu eksponatów prezentowanych również na wystawach Body Worlds, a także modeli przestrzennych „oddychających płuc”, „bijącego serca” czy „poruszającego się stawu skokowego”, młodzież miała możliwość rozmowy z polską pracownicą podczas pracy przygotowywania część ciała zmarłej kobiety do kolejnych etapów plastynacji. Dowiedzieliśmy się wówczas m.in.:
- na czym polega praca w Plastinarium i jakie wymagania należy spełnić, aby pracować z ludzkim bądź zwierzęcym, nieżywym ciałem,
- ile czasu zajmuje przygotowanie ciała do plastynacji,
- skąd wiadomo, jaki powinien być efekt końcowy danej części ciała po plastynacji,
- gdzie, w jaki sposób i jak długo przechowywane są ciała osób zmarłych, których wolą było pośmiertne przekazanie swojego ciała na cele naukowe.
Podsumowując, organizatorka wyjazdu – p. Agata Hryniewiecka-Cichoń, mówi: „Wizyta w Plastinarium, to interesująca alternatywa na lekcję biologii, którą na pewno powtórzymy w przyszłości.”
Pozdrawiam
Agata HC