I Liceum Ogólnokształcące

im. Adama Mickiewicza, ul. Emilii Plater 1, 69-200 Sulęcin
Tradycja i nowoczesność 

I Liceum Ogólnokształcące

im. Adama Mickiewicza, ul. Emilii Plater 1, 69-200 Sulęcin
Nowoczesna hala sportowa 

I Liceum Ogólnokształcące

im. Adama Mickiewicza, ul. Emilii Plater 1, 69-200 Sulęcin
Siłownia na miarę XXI wieku 

I Liceum Ogólnokształcące

im. Adama Mickiewicza, ul. Emilii Plater 1, 69-200 Sulęcin
Siłownia na miarę XXI wieku 

O Szkole

W środę, 9 stycznia, uczniowie naszej szkoły, w ramach projektu „Duet doskonały", uczestniczyli w wykładach, prowadzonych przez prof. dr hab. Grzegorza Wrochnę na Wydziale Instytutu Fizyki UAM w Poznaniu, a dotyczyły one tzw. „polowania na cząstkę Higgsa".
Już w trakcie podróży towarzyszył nam entuzjazm, z utęsknieniem oczekiwaliśmy tabliczki z napisem: „Poznań", toteż po dotarciu na miejsce wartkim krokiem udaliśmy się na salę, w której miał się odbyć wykład, doświadczenie uczestnictwa w takiego typu przedsięwzięciach było dla wielu z nas czymś nowym, dlatego każdy uczestnik patrzył na życie studenta z ciekawością, chociaż jednak jeszcze okiem licealisty. Na samym początku, warto wspomnieć o samej sylwetce naszego wykładowcy – prof. Grzegorza Wrochny, rozpoczął on studia na Uniwersytecie Warszawskim, Radomianin w wieku 29 lat obronił swoją prace doktorancką. Rezultaty w niej przedstawione zostały zastosowane później m.in. w eksperymentach OPAL, ALEPH i WA21. W latach 1991-1998 dr Wrochna pracował w Europejskim Laboratorium Cząstek Elementarnych CERNw Genewie przy eksperymencie RD5, a od 1994 jako koordynator trygera mionowego dla detektora CMS, pracujące przy Wielkim Zderzaczu Hadronów. Celem prowadzonych eksperymentów było przede wszystkim odkrycie cząstki elementarnej – Higgsa.
30 października 2006 r. odebrał nominację na stanowisko Dyrektora Instytutu Problemów Jądrowych, zaś obecnie przewodzi tworzeniu Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Świerku, które ma zapewniać wsparcie eksperckie dla polskiej energetyki jądrowej, reprezentuje Polskę m.in. w Komitecie Badań Jądrowych Agencji Energii Jądrowej OECD.
Rozważania na temat cząstki Higgsa zostały zapoczątkowane przez przypomnienie wszystkim uczestnikom podstaw budowy atomu. Następnie profesor w sposób jasny, czytelny przedstawił nam najbardziej kontrowersyjny temat współczesnych badań, odnoszący się do cząstki, który wielu fizyków uważa za wręcz przełomowy.
Badacze z ośrodka CERN odkryli cząsteczkę zgodną z charakterystyką bozonu Higgsa. To najmocniejsze dotąd dowody na istnienie tzw. boskiej cząsteczki - niezbędnego elementu teorii wyjaśniającej mechanizmy funkcjonowania naszego świata i opisującej go współczesnej fizyki" – taki nagłówek pojawił się na łamach jednej z gazet, która propagowała osiągnięcie fizyków. Peter Higgs - emerytowany fizyk z uniwersytetu w Edynburgu, przewidział wraz z pięcioma innymi naukowcami istnienie bozonu w 1964 r., badania prowadzone na temat tej cząstki pozwoliłoby na dostarczenie dowodu na istnienie mechanizmu, wyjaśniającego, od czego zależy masa cząsteczek. Cząstka Higgsa to brakujący, element Modelu Standardowego, teorii opisującej podstawowe elementy i czynniki budujące Wszechświat, czyli najmniejsze składniki materii, do takich cząstek (fundamentalnych, których nie można podzielić na mniejsze) zaliczany jest bozon Higgsa. Według naukowców w pierwszej miliardowej części sekundy po Wielkim Wybuchu Wszechświat był ogromną mieszaniną cząsteczek, pędzących z prędkością światła i nie posiadających masy. Zyskały ją dzięki interakcji z polem Higgsa, co w efekcie doprowadziło do powstania obecnego kształtu Wszechświata. Energia ta wypełnia całą przestrzeń, w której poruszają się cząstki. Niektóre z nich (w zależności od swoich właściwości) doznają ze strony tej energii większego lub mniejszego oporu, który tym samym powoduje większą lub mniejszą bezwładność, sprawia więc, że niektóre cząstki łatwo jest rozpędzić - są lżejsze, a inne trudno - czyli są cięższe, a zatem wszystko to wpływa na wyrażenie teorii Wszechświata.
Po zakończonym wykładzie, nasza grupa, podzielona na 2 części, udała się na tzw. ścieżki zwiedzania. Pierwsza miała okazję zapoznać się z wpływem dźwięku na życie i zmysły ludzkie, poznając tajniki działania Instytutu Akustyki oraz przykłady prowadzonych tam zajęć. Zaś druga udała się na ścieżkę zatytułowaną „Doświadczenia pokazowe z fizyki", na której zapoznaliśmy się ze zjawiskiem wzbudzania prądu w obwodzie elektrycznym przez poruszający się magnes.
Na pewno wyjazd ten na długo pozostanie w naszej pamięci, z utęsknieniem czekamy na kolejny.

Marlena Masztalerz
klasa IA

Asystent koordynatora: Wioletta Bartniak

Odwiedza nas 222 gości oraz 0 użytkowników.

469050
Dzisiaj
Wczoraj
W tym miesiącu
Razem
101
1061
21358
469050

 Reforma edukacji

Nieodpłatna
pomoc prawna

<< więcej informacji >>

<< godziny przyjęć >>

 

 

 

Bezpłatne badanie
stanu technicznego
pojazdu

PRÓBNA MATURA
Z OPERONEM

KONCERT CHARYTATYWNY